Slaap oefentherapie

Slaap oefentherapie

Slaap oefentherapieWist je dat 1 op de 5 inwoners van Nederland moeite hebben om in slaap te komen, door te slapen of te vroeg wakker worden? Wanneer jij dit bij jezelf herkent is de slaapoefentherapie bij ABCesar wellicht iets voor jou!

In de behandeling krijg je inzicht in je eigen slaap, hoe een normale slaap eruit ziet en hoe je een gezonde slaap kan bevorderen. Je leert begrijpen hoe de klachten samenhangen met het slaapprobleem. Daarnaast gaan wij ook actief aan de slag. Je krijgt gedachtentherapie waardoor je weer op een positieve en neutrale manier leert denken (over het slapen) en we gaan aan de slag met adem-, visualisatie-, haptische en ontspanningsoefeningen. Uiteindelijk wordt je door jouw therapeut gecoacht naar een gezonde manier van omgaan met de gevolgen van het slaapprobleem, waardoor stress vermindert en de vicieuze cirkel van slecht slapen doorbroken kan worden. De aanpak kan per individu aangepast worden op de persoonlijke situatie.

Heb ik een slaapprobleem? De gemiddelde volwassenen heeft behoefte aan 7 tot 9 uur slaap, maar er zijn ook mensen die voldoende hebben aan 6 uur slaap of mensen die behoefte hebben aan 10 uur slaap. Hebben deze mensen dan een slaapprobleem? Nee, niet direct. Er wordt gesproken van een slaapprobleem als je onder jouw slaapritme gaat lijden. Kenmerken die hierbij horen zijn o.a.: ernstige vermoeidheid in de ochtend, verminderde concentratie, een kort lontje hebben of strijd of paniek in de nacht.
Het lichaam heeft dan behoefte aan rust en geeft dit met verschillende signalen aan. Je zit dan in een vicieuze cirkel die doorbroken kan worden.

Inslaapproblemen
Bij inslaap problemen spelen jouw gedachten voordat je gaat slapen en jouw gedrag van de hele dag (vooral in de avond) een rol. De dag, avond en de nacht hebben veel invloed op elkaar. Wanneer jij overdag en in de avond heel druk bent geweest, hebben jouw lichaam en geest langer de tijd nodig om rustig te worden. Pas wanneer je rustig genoeg bent, kan je in slaap vallen.Wat ook veel voorkomt is dat je in jouw bed zoveel rust en tijd hebt, dat je over van alles gaat nadenken. Dit denken zorgt ervoor dat jij niet in slaap kan vallen.

Doorslaapproblemen
Bij doorslaap problemen speelt jouw gedrag een rol. Stel je wordt na een paar uur slapen wakker, wat doe je dan?Blijf je liggen en val je weer langzaam in slaap? Of kijk je even op de klok, ga je uit bed om te plassen, om wat te drinken, ga je een boek lezen of televisie kijken?In deze laatste gevallen geef jij een betekenis aan het wakkere moment. Doordat je dingen gaat denken of doen, worden jouw hersenen ‘aan’ gezet. Hierdoor denken jouw hersenen dat het goed is om midden in de nacht wakker te worden en zal het wakker worden zich blijven herhalen.

Te vroeg wakker worden
Als je elke ochtend te vroeg wakker wordt spelen jouw gedachten en gedrag een rol.
Alles wat beschreven staat onder het doorslaap probleem geldt ook voor te vroeg wakker worden.
Wanneer je vroeg wakker wordt en alvast gaat bedenken wat je die dag allemaal gaat doen, worden jouw hersenen al actief. Wanneer jij eerder opstaat en met jouw dag gaat beginnen, krijgen jouw hersenen de bevestiging dat het goed was om al zo vroeg wakker te worden. Hierdoor zal dit patroon strand houden en is de kans groot dat je morgen weer zo vroeg wakker bent.

Het doel van de slaapoefentherapie is om de slapeloosheid en de klachten als gevolg van de slapeloosheid te verminderen. Zo zullen beperkingen in het fysieke-, mentale- sociaal- en/of beroepsmatig functioneren verminderen of verdwijnen..

Informatie
Voor wie?
Wat gaan we doen

• Intake & onderzoek
• Hulpvraag/doelen bepalen
• Behandelpan opstellen en bespreken
• Inzichtgevende gesprekken en educatie
• Verbeteren lichaamsbewustzijn
• Verbeteren houdings-en bewegingsgedrag
• Mobiliteit, stabiliteit, belasting en belastbaarheid in evenwicht brengen.

 

Waar en wanneer
Vergoeding
Verwijzing
Afspraak maken